Voinko edelleen tehdä tilauksen?

Kyllä, mutta toimituksissa voi olla 1-2 päivän viiveitä asuinpaikastasi riippuen. Saat tarkemman arvion toimitusajasta siirtyessäsi maksamaan tilausta.

Asun paikassa, johon ei toimiteta tällä hetkellä. Voinko kuitenkin tehdä tilauksen?

Kyllä. Voit edelleen tehdä tilauksen ja maksaa sen. Säilytämme tilaamaasi mattoa varastossamme, ja toimitamme sen heti, kun rajoitukset on poistettu.

Voiko koronavirus tarttua matosta?

Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan virus ei tartu esineiden kautta.

Onko toimituksissa viiveitä?

Asuinpaikastasi riippuen toimituksessa voi olla 1-2 päivän viiveitä. Saat tarkemman arvion toimitusajasta siirtyessäsi maksamaan tilausta.

Onko yrityksenne ryhtynyt varotoimenpiteisiin ehkäistäkseen koronaviruksen leviämistä?

Kyllä. Työntekijöidemme turvallisuus on meille erittäin tärkeää. Kaikki etätöihin kykenevät työntekijät työskentelevät tällä hetkellä kotonaan. Varastotyöntekijöillemme, joille etätyöskentely ei ole mahdollista, on annettu lisäsuojavarusteet viruksen leviämisriskin pienentämiseksi. Toistaiseksi yrityksemme työntekijöillä ei ole todettu yhtään koronavirustartuntaa.

Matot

Kuinka paksu nukka matossa on?

Nukan paksuus vaihtelee maton tyypin mukaan.

Milloin maton alla on hyvä käyttää pehmustetta?

Suosittelemme käyttämään maton alla pehmustetta, kun matto on ohut. Näin estetään maton luistaminen pois paikaltaan. Pehmuste toimii samalla vaimentimena, mikä puolestaan pidentää maton käyttöikää estäen nukkaa hajoamasta. Samalla pehmuste suojaa mattoa teräviltä esineiltä, kuten koroilta.

Mitä tarkoitetaan hapsuilla?

Hapsuilla tarkoitetaan loimien jatkeita, jotka on solmittu päistään varmistamaan, että kuteet ja solmut eivät pääse purkautumaan.

Miksi maton hapsut voivat olla erilaisia?

Hapsujen tarkka pituus määräytyy maton kudontatavan ja valmistajan mukaan. Joskus hapsut leikataan lyhyiksi, joskus jätetään pitkiksi. Vanhemmissa matoissa ne saattavat olla letitettyinä tai niitä ei ole lainkaan. Hapsujen tyyppi tai pituus ei vaikuta maton arvoon tai laatuun.

Miksi käsinsolmituissa matoissa on virheitä?

Käsinsolmituissa matoissa on virheitä juuri siksi, että ne on tehty käsin. Se lisää maton arvoa, mielenkiintoa ja luonnetta. Paimentolaismatoissa useimmat vaihtelut eivät ole tarkoituksellisia, vaan ne johtuvat yksinkertaisesti siitä, että paimentolaiskutojien on paljon vaikeampaa valmistaa mattoja kuin teollisten kutojien. Maaseudulla käytettävät kangaspuut ovat tavallisesti hyvin yksinkertaisia, lattialle sijoitettuja vaakatasossa olevia kangaspuita, joilla täysin symmetrisen maton kutominen on vaikeampaa.

Matossani on useita värivivahteita/sävyjä, onko matto siis viallinen

Matto ei ole viallinen. Ilmiö tunnetaan nimellä Abrash. Abrash on turkkia ja tarkoittaa osittain värjättyä. Värisävyjen eroja on yleensä paimentolaismatoissa, ja ne johtuvat siitä, että kutoja käyttää lankaa, joka on värjätty hieman eri sävyllä kuin aikaisemmin käytetty lanka. Abrash lisää näin ollen mattojen luonnetta ja vetovoimaa ja muistuttaa meitä samalla matonkutojien työskentelyolosuhteista.

Vastaavatko mattojen valokuvat todellisuutta? Miten voin olla varma, että näytössä näkyvä maton väri vastaa maton todellista väriä?

Mattojemme valokuvat on otettu ammattitaitoisesti korkearesoluutioisella digitaalikameralla ympäristössä, jonka värilämpötilaa on huolellisesti säädetty. Sen jälkeen valokuvat on käsitelty Adobe Photoshop -ohjelmalla. Näin ollen mattojen valokuvat vastaavat mahdollisimman tarkasti todellisia mattoja. Aina kuitenkin myös käytetyn näytön tyyppi, laatu ja ikä vaikuttavat siihen, miten mattojen kuvat ja värit näkyvät näytössä.

Käytetäänkö mattojen valmistuksessa lapsityövoimaa?

Käytämme ostajia, jotka käyvät jatkuvasti tarkistamassa kyliä, työpajoja ja työpaikkansa yhteydessä asuvien paimentolaisten oloja. He tarkkailevat mattojen tuotantoa ja tarkistavat myös työskentelyolosuhteet sekä sen, ettei lapsityövoimaa käytetä. Aikaisemmin oli yleistä, että lapsityövoima oli osa käsinsolmittujen mattojen kulttuuria, mutta tämä on muuttunut vuosien kuluessa lapsityövoimaa kohti suunnatun maailmanlaajuisen painostuksen ja tietoisuuden lisääntymisen ansiosta.

Miksi matostani irtoaa nukkaa?

Nukan irtoaminen uudesta käsintehdystä matosta on tavallista. Ensimmäisten viikkojen aikana nukkaan jäänyt ylimääräinen villa pyrkii maton pintaan ja irtoaa siitä vähitellen. Persialaisissa matoissa tämä häviää usein 1-2 alipainekäsittelyn jälkeen, mutta intialaisissa matoissa se voi kestää kauemmin.

Syytä huoleen ei ole ja luonnollisen prosessin nopeuttamisyritykset usein vain lisäävät mattosi kulumista. Paras neuvo on olla kärsivällinen ja normaalissa käytössä huomaat pian, että nukkaaminen hidastuu vähitellen ja lakkaa lopulta kokonaan.

Ostaminen

Onko teillä varastoa tai näyttelytilaa, jossa voisin käydä katsomassa mattoja?

Kyllä, näyttelytilaa sijaitse Saturnuksenrinne 2 01480 Mikkola Vantaa. Ennen tuloa ota yhteyttä 044 7062222. Olemme sovitusti paikanpäällä.

Onko teillä luetteloa matoista?

Ei, meillä ei ole mattoluetteloa, koska mattomme ovat nähtävissä Internet-sivuillamme. Koska kaikki mattomme esitellään Internet-sivuillamme, on helpompaa jatkuvasti päivittää mattojen tietoja ja taata näin ollen tarkemmat ja ajankohtaisemmat tiedot asiakkaillemme.

Miten ostan maton kotisivuiltanne?

Aloita valitsemalla matto, jonka haluat ostaa. Näytä tarkemmat tiedot napsauttamalla mattoa. Oikealla näet maton hinnan. Jos mattoa ei ole myyty tai varattu, hinnan alapuolella on painike ja siinä teksti: ”Osta”. Siirrä matto ostoskoriin napsauttamalla ”Osta”-painiketta. Ostoskori näytetään sivun vasemmassa yläkulmassa. Samalla tavalla voit lisätä ostoskärryysi useita mattoja.

Siirry seuraavaksi kassalle. Siirry kassalle napsauttamalla linkkiä ”Mene kassalle”, joka näkyy ostoskärryssä olevien mattojen alla.

Valitse lopuksi maksutapa.

Miten matot hinnoitellaan?

Käsinsolmitun maton hinnoitteleminen on erittäin vaikeaa. Hinta saattaa määräytyä villan laadun, käytettyjen värien tai kuvion mukaan. Hintaan vaikuttavat tietenkin myös maton ikä tai harvinaisuus. Esimerkiksi paimentolaismatot ovat nykyään vaikeampia löytää, joten ne ovat kalliimpia.

Voinko saada maton sovitettavaksi kotiin?

Mattoa ei ole mahdollista lainata. Jos ostat maton ja huomaat, ettei se sovi odotetusti, voit palauttaa sen 14 päivän kuluessa.

Tilaukset

Miten voin tarkastella tilauksiani?

Voit katsella tilauksiasi napsauttamalla ”Oma tili” vasemmalta ja kirjautumalla sen jälkeen sisään omalla sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi.

Miten peruutan tilauksen?

Jos haluat peruuttaa tilauksen, lähetä sähköposti osoitteeseen info@flyingrugs.fi. Me peruutamme tilauksen ja lähetämme siitä vahvistuksen. Voit myös kirjautua sisään ”Omalle tilille” ja peruuttaa tilauksen.

Miten muutan tilaustani?

Jos haluat muuttaa tilaustasi, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@flyingrugs.fi ja kerro, minkä maton haluat jo tilatun maton tilalle. Huomaa, että voimme muuttaa vain sellaisia tilauksia, joita ei vielä ole lähetetty, ja niitä, joihin on valittu ”Pankkisiirto”, mikä tarkoittaa, että tilausta ei vielä ole käsitelty tai lähetetty varastoltamme

Kuljetus ja toimitus

Kuinka kauan kuljetus kestää?

Normaali toimitusaika on 1–5 työpäivää

Miten seuraan tilaustani ja sen kuljetusta?

Kun olet tehnyt tilauksesi ja matto on pakattu valmiiksi, saat vahvistuksen sähköpostitse FlyingRugs.fista. Sähköpostissa on tarvittavat kuljetus- ja seurantatiedot. Näiden tietojen perusteella voit seurata tilauksesi kulkua Postin Internet-sivuilla osoitteessa www.posti.fi.

Toimitatteko mattoja PL-osoitteisiin?

Ei, emme toimita mattoja PL-osoitteisiin, koska toimitus on kuitattava.

Palautukset

Jos en pidä matosta, voinko palauttaa sen?

Kyllä, voit palauttaa maton, jos et pidä siitä. Sinulla on 14 päivän palautusoikeus.

Miten palautan maton?

Voit palauttaa maton soittamalla numeroon +358 44 7062222 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@flyingrugs.fi ja kertomalla, että haluat palauttaa maton. Lähetämme sinulle sähköpostitse palautusilmoituksen, jossa on ohjeet maton palauttamiseksi. Huomioi että palautuksen aiheuttuneet kustannukset hoitaa asiakas itse.

Mitä teen, jos mattoni vaurioituu matkalla?

Jos matto vaurioituu matkalla, ota yhteys paikalliseen Postiin ja ilmoita heille vaurioista. Ilmoita vaurioituneesta matosta välittömästi myös meille joko puhelimitse numeroon +358 44 7062222 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@flyingrugs.fi

Miten pakkaatte matot ja varmistatte, että ne on suojattu hyvin kuljetuksen ajaksi?

Kaikki mattomme pakataan Postin ohjeiden mukaan. Matot taitetaan ja asetetaan paksuun suojamuoviin, ennen kuin ne pakataan ja suljetaan määrämittaiseen pahvilaatikkoon. Eteismatot kääritään rullalle.

Maton huoltaminen

Miten tasoitan matossa olevat taitokset ja rypyt?

Taitokset ja rypyt voidaan tasoittaa asettamalla maton reunoille jotakin painavaa (mutta turvallista), kuten kirjapino. Muutaman päivän kuluttua maton pitäisi olla tasaisena lattiaa vasten. Matossa olevat rypyt katoavat käytössä ajan mittaan.

Voinko pestä mattoni itse?

Suosittelemme, ettet pese mattojasi itse, poislukien räsymattoja. Parhaan tuloksen varmistamiseksi suosittelemme yhteydenottoa mattopesulaan, jossa tiedetään, miten mattosi puhdistetaan oikein. Huomaa, että tämä koskee kaikkia käsintehtyjä mattoja, jotka on ostettu osoitteesta FlyingRugs.fi.